Wellicht vraagt u zich af, heeft deelname aan een beurs zin of geen zin? Het is toch een investering en dan wilt u wel dat het u iets oplevert. Deze vraag is positief te beantwoorden maar daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Te vaak ziet men op beurzen stands waarbij de medewerkers van de desbetreffende organisatie met elkaar staan te praten met een kopje koffie in de hand. Er is geen oog voor voorbij lopende bezoekers. Dit noemt men een passieve beursdeelname. Simpel gezegd had de betreffende organisatie beter niet kunnen deelnemen.
Waar moet u op letten om een succes te maken van uw deelname aan een beurs of evenement?
Een aantal tips voor een succesvolle deelname
Tip 1. Begin met een goed plan op te stellen
Wanneer u van te voren goed bepaalt wat uw doel is van uw deelname, welke doelgroep u wilt bereiken (wie zijn zij) en wat u hen kan bieden (waar heeft uw doelgroep behoefte aan) en hoe u deze doelgroep gaat bereiken (acties, interactie, pamperen op de beurs), dan bent u al halverwege een goede beursdeelname. Uw beursdeelname hoort onderdeel te zijn van uw marketingplan.
Tip 2. Licht uw personeel goed in over de doelstellingen van uw deelname aan deze specifieke beurs
Dit plan en de uitkomsten van de bovenstaande vragen moeten goed worden gecommuniceerd met het personeel dat in uw stand staat. Wanneer u bijvoorbeeld een nieuw product wilt introduceren en uw personeel weet dit niet, dan slaagt de introductie niet. Het komt helaas te vaak voor dat de boodschap onderling niet goed is afgestemd. De marketingafdeling is druk bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuwe campagne, maar vergeet dit intern te communiceren.
Tip 3. Targets stellen is een must
Ook voor het meedoen aan een beurs geldt ‘meten is weten’. Door duidelijke, maar vooral ook haalbare targets te stellen kunt u achteraf bepalen of de beurs voor u succesvol was. Voorbeelden van targets zijn dat u een X aantal stalen of informatiesetjes wilt verzenden na de beurs, dat u X aantal bezoekers terug mag bellen na een beurs of dat u een X aantal afspraken maakt als vervolg op de kennismaking op de beurs. Het is wel van belang realistische targets te stellen.
Tip 4. Een goede standhouder op een beurs zoekt actief contact met klanten en werkt zo aan een stukje naamsbekendheid voor de onderneming
Wanneer u uw klanten actief benaderd werkt u niet alleen aan de relatie met u klant maar ook aan uw naamsbekendheid en bouwt u de merkentrouw op. Wanneer u deelneemt aan een beurs of evenement, nodig dan bijvoorbeeld uw klanten uit in uw stand. Hou oogcontact met voorbijlopende bezoekers, zodat ze geïnteresseerd raken. Biedt ze iets aan waar ze behoefte aan hebben. Zorg dat u een actieve houding aanneemt.
Tip 5. Met deelname aan een beurs heeft u een groot bereik
Vraag u zich af heeft deelname aan een beurs zin of geen zin? Bedenk dan dat het bereik tijdens een beurs heel groot is. Er komen in korte tijd veel bezoekers naar een beurs die gericht zaken willen doen of zich willen informeren over nieuwe producten, technieken of spelers op de markt. Het merendeel van deze bezoekers heeft daadwerkelijk beslissingsbevoegdheid. Dit biedt enorm veel mogelijkheden.
Tip 6. Niets is belangrijker dan persoonlijk contact
Tijdens een beurs heeft u persoonlijk contact met (potentiële) klanten. Bezoekers die u wellicht nog nooit eerder heeft gesproken. Bijna de helft van de bezoekers neemt een koopbeslissing tijdens een beursbezoek en/of maakt een gerichte vervolgafspraak met een vertegenwoordiger.
Tip 7. Een mooi ingerichte stand is goud waard
De grafische weergave van de beursstand is belangrijk. Een slordige stand kan bezoekers afstoten. Richt de stand effectief en uitnodigend in. Voor uw gebruiksgemak en omdat het zijn doel niet voorbij schiet is het handig gebruik te maken van flexibele modulaire beursstands. Deze kunt u op elk beursoppervlak inzetten en aanpassen aan uw campagne boodschap en beursdoelstelling. Een goede beursstand verdient zichzelf terug! Maar alleen als er ook aan de bovenstaande tips is voldaan…
Extra Tip
Heeft deelname aan een beurs zin of geen zin?
De vraag heeft deelname aan een beurs zin of geen zin is heel belangrijk, want voor veel bedrijven is het een kostenafweging. Deelname is vaak niet goedkoop, maar wanneer u uw deelname op een goede en gestructureerde manier aanpakt is het de moeite waard. Wilt u meer weten over het deelnemen aan een beurs, ABC display geeft u graag advies, met name over het inrichten van uw stand zodat dit een succesvolle deelname vergroot.
Bel ons kantoor voor een vrijblijvend adviesgesprek via 0365481122 of mail ons via info@abcdisplay.nl. U kunt ook een bericht achterlaten op onze website, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.