Invloed op gedrag van uw klant

Wilt u online uw conversie verbeteren? Of te wel meer online verkopen, dan zijn er technieken die u helpen om invloed op gedrag van uw klant uit te oefenen. Hiervoor moet u het onbewuste brein aanspreken. U kunt deze technieken ook inzetten om meer afspraken met klanten te krijgen wanneer u deelneemt aan een beurs.

Het onbewuste brein vs het bewuste brein

Vaak denken wij dat we bewust keuzes maken, maar dat is niet altijd waar. Veel beslissingen worden door het onbewuste brein genomen waarna het bewuste brein redenen bedenkt waarom we een goede beslissing hebben genomen. Er zijn verschillende factoren die ons onbewuste brein beïnvloeden. Met de inzichten van dr. Robert Cialdini over online persuasion komt u een heel end. Veel dingen doet u wellicht al automatisch, want veel technieken zijn best logisch. Maar het is interessant om te begrijpen waarom en hoe het werkt. Veel technieken zijn zowel online als off line toe te passen.

Hoe heeft u invloed op gedrag van uw klant?

Gebruik van taal en woorden

  • Gebleken is dat het gebruik van het woord omdat een andere invloed op ons onbewuste brein heeft dan het woord want, wat vaak door elkaar gebruikt wordt. Zo wordt omdat ontvangen als een feit, terwijl want gezien wordt als een mening.
  • Schrijf in directe vorm en gebruik de woorden u of jij in plaats van men. Het onbewuste brein is erg egocentrisch en kijkt alleen naar dingen die hemzelf aangaan. Wat voor andere geldt is niet zo belangrijk. Bijvoorbeeld: Wij staan klaar voor u of speciaal voor jou, spreekt meer aan dan: Wij staan klaar voor onze klant.

Bezoekers beïnvloeden door fotografie en visuals

  • Maak altijd gebruik van fotografie! Maar.. gebruik wel de juiste foto. Zorg dat het beeld een gevoel oproept dat past bij uw product of dienst of bij de boodschap die u wilt uitdragen.
  • Daarbij is het belangrijk dat de personen of voorwerpen die in uw afbeelding voorkomen in de richting van de tekst kijken/staan. Dit geldt voor uw website, in een advertentie, maar ook op de visuals die u gebruikt in uw beursstand. Omdat ons onbewuste brein de richting opkijkt waar de persoon of object in de foto naar kijkt. Zo begeleidt u uw bezoeker naar uw boodschap. En dat is wat u wilt, dat uw klant uw boodschap leest. Kijkt een persoon in de afbeelding bijvoorbeeld recht vooruit, dan kijkt de bezoeker alleen naar die persoon en wordt hij niet begeleid naar de tekst. Wanneer de persoon naar buiten toe kijkt is het helemaal fout omdat de bezoeker dan zelfs van het scherm weg kijkt.
  • Zorg dat u een Call-to-action opneemt in uw tekst waarin u mensen bijvoorbeeld aanzet tot koop of het maken van een afspraak. Geef daarbij gelijk de mogelijkheid om te bellen of door te klikken naar uw winkelwagen. Klanten moeten niet hoeven te zoeken, het moet ze zo makkelijk mogelijk worden gemaakt.
  • Naast het gebruik van fotografie oefent u invloed uit op gedrag van uw klant door het gebruik van pijlen, in welke vorm dan ook. Bijvoorbeeld om ze naar een verzendknop te leiden of uw klanten aan te zetten tot daadwerkelijke koop. Klanten kijken namelijk onbewust naar de richting van de pijl. Heeft u bijvoorbeeld toch een foto gebruikt waarbij de persoon u recht aankijkt, maak dan gebruik van een pijl in de foto (of slider) die de bezoeker naar de tekst laat kijken.

Keuzestress

  • Wat heel erg averechts werkt op ons onbewuste brein zijn keuzes. Te veel keuzes verlamt het beslissingsproces. Geef niet meer dan drie keuzes. Dit geld ook voor uw verkoopstrategie. Benoem alleen de belangrijkste voordelen van uw product of bedrijf. Zorg dat u focus aanbrengt zodat het duidelijk is voor uw klant wat u hem biedt! Zorg dat uw reclameboodschap duidelijk is. Dat is soms heel moeilijk, vooral als u veel te bieden heeft, maar bedenk dan dat u het mooiste in de etalage zet en de rest in de winkel.
  • Wat een positief gevoel opwekt bij bezoekers van uw website of lezers van een advertentie zijn vinkjes. Bij het gebruik van groene vinkjes denkt het onbewuste brein dat het echt waar is. Als u vinkjes gebruikt wanneer u opsomt waar u goed in bent of wat uw klant mag verwachten bij de aanbieding dan komt dat geloofwaardiger over dan wanneer er alleen maar bullets gebruikt worden.

Meer weten?

Bovenstaande geeft u wellicht meer inzicht in invloed op gedrag van uw klant. Wilt u hier meer over weten of over onze mobiele communicatieproducten? Wilt u graag advies op maat of een offerte aanvragen? Neem dan contact op met ons kantoor via 0365481122 of stuur een email naar info@abcdisplay.nl. Bij ABC Display zijn wij dagelijks geopend van 08.00 uur tot 18.00 uur. U kunt ook uw gegevens achter laten op onze website, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.