Wanneer u als exposant op een beurs staat dan wilt u graag veel interactie in uw beursstand met de bezoekers. Wat kunt u doen om dat te bewerkstelligen? Hoe haalt u het meeste uit uw deelname aan een beurs? Veel interactie leidt tot meer leads en meer verkopen. Een goedbezochte stand straalt vertrouwen uit. Veel bezoekers zullen denken dat uw product heel goed is, want er zijn duidelijk veel mensen geïnteresseerd.
ABC Display heeft 8 tips voor u om uw deelname aan een beurs zo goed mogelijk te benutten.
1. Een mooie, professionele beursstand is van groot belang voor de uitstraling en presentatie van uw producten of diensten.
Als uw stand er goed verzorgd uitziet en duidelijk is ingedeeld dan nodigt dit uit om uw stand binnen te lopen. Zorg er voor dat het voor de bezoeker meteen duidelijk is wie u bent en wat u verkoopt.
2. Wilt u meer interactie in uw beursstand? Zorg er voor dat het voor de bezoekers gelijk duidelijk is wat u onderscheid van de andere exposanten.
U mag daar niet te bescheiden in zijn!
3. Tijdens het koopproces bepaalt het onbewuste brein of men wel of niet tot aankoop overgaat.
Ons aankoopgedrag wordt grotendeels bepaald door impulsen, oerinstincten en onbewuste beweegredenen. De eerste indruk, aandacht voor de bezoeker, uw uiterlijk en uw houding, alles speelt een rol. 85% van de beslissingen worden door de onbewuste brein gemaakt. Het bewuste brein krijgt een seintje over de aankoop en bedenkt dan argumenten waarom wij deze aankoop kunnen rechtvaardigen. Zo lijkt het of we bewust een keus maken, maar dat is dus niet zo.
4. Het geven van een gift of een korting kan zeer goed werken!
Het brein houdt vrij nauwkeurig een ‘mentale bankrekening’ bij met wat wij aan iemand geven en wat wij van iemand krijgen. Ons brein wil dit namelijk graag gelijk houden, omdat anders een ongemakkelijk gevoel ontstaat. Als je veel meer krijgt van een ander dan dat je teruggeeft, sta je rood op je mentale bankrekening. Om dit schuldgevoel weg te nemen wil je iets terugdoen. Mensen zijn dus na het ontvangen van een gift meer gemotiveerd om iets terug te doen.
5. Zorg er voor dat u open en geïnteresseerd over komt, niet te opdringerig maar ook niet te afstandelijk.
Het onbewuste brein voelt direct wat uw intenties zijn. Wees dus wel oprecht. Als u met meerdere collega’s bent, praat dan niet de hele tijd met elkaar, want dan voelt de bezoeker zich buitengesloten en zal hij uw stand voorbij gaan.
6. Maak oogcontact met de bezoekers die langs uw beursstand lopen.
Bezoekers lopen niet altijd vanzelf uw stand binnen. Wanneer u oogcontact heeft spreek de bezoeker dan direct aan, dit is het moment om ze uw stand binnen te halen. Maar schreeuw niet over de menigte heen, loop op ze af en begeleid de bezoeker naar binnen. Het kan verstandig zijn om van te voren een aantal openingszinnen te oefenen.
7. Let op verbale maar vooral ook op de non-verbale communicatie van de bezoeker.
Een houding zegt vaak meer dan woorden. Dit geldt ook voor uw eigen houding. Ga niet met uw armen over elkaar staan, dit is een gesloten houding en is niet uitnodigend.
8. Met het stellen van open vragen krijg je meer interactie met de bezoeker.
Het is niet altijd makkelijk, dus van te voren oefenen kan heel handig zijn. Vragen als: Bent u op zoek naar product A? kan beter geformuleerd worden met: Waar bent u naar op zoek of Wat vindt u van dit product? Het voordeel is dat u op deze manier veel over de klant te weten komt en de klant zich gehoord voelt en daardoor een positief gevoel krijgt bij uw bedrijf.
ABC Display is uw partner in beursstands en beursmaterialen. Wij geven u graag advies over het vergroten van interactie in uw beursstand. U bent van harte welkom in onze 700m2 showroom in Almere waar wij u een uitgebreid productaanbod kunnen tonen. Wij leveren door heel Nederland en komen ook graag bij u langs voor een productpresentatie of voor advies op maat.
Wilt u meer weten?
Als u meer wilt weten over interactie in uw beursstand, neem dan contact op met ons kantoor via 0365481122 of stuur een email naar info@abcdisplay.nl. U kunt ook uw gegevens achter laten op onze website, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.